Carli Hermes – De Kunst van het Verleiden

Carli Hermes – De Kunst van het Verleiden

CARLI HERMES – DE KUNST VAN HET VERLEIDEN

Bij binnenkomst is het direct duidelijk, het gebouw en de foto’s doen elkaar recht aan. De strakke maar gebogen lijnen en zwevende elementen versterken de surrealistische beelden van topfotograaf Carli Hermès. Hermès illustreert met zijn beelden dat de grenzen tussen vrij werk en commerciële fotografie bijna vloeiend in elkaar overlopen. De beelden tonen een droomwereld, waarbij je als kijker geprikkeld, verleid en verrast wordt. Juist deze surrealistische, eigentijdse en soms ook erotische getinte beelden eisen je om een mening te vormen.

carli-hermes-tentoonstelling-coda-apeldoorn

SUIT SUPPLY

Het interview (vanaf minuut 28) van Paul en Witteman met model Chantel Hansen, op 26 november 2010, geeft een goede weergave van de discussie die het werk (in dit geval de campagne van Suit Suply – Shameless) van Hermès oproept. Lopend langs dezelfde campagnebeelden in het Coda, roept het bij mij voornamelijk een glimlach op.

Zoals eigenlijk alle beelden van Carli Hermès – prikkelend en erotisch – is het smaakvol en zeker niet ordinair. Natuurlijk zoekt Hermès de grenzen op van wat maatschappelijk wel en niet geaccepteerd wordt. Er is immers geen betere manier om extra publiciteit te genereren voor een merk of reclamecampagne.

carli-hermes-expo-de-kunst-van-het-verleiden
carli-hermes-fotograaf-foto-expositie-coda-apedoorn

OXFAM NOVIB

Een van mijn persoonlijke favorieten is de foto van Sylvana Simons voor Oxfam Novib. De foto is puur, waarbij het licht fantastisch gebruikt is. In deze serie voor Oxfam Novib zijn ook Dieuwertje Blok, Ricky Koole en Paula Udondek gefotografeerd. De laatste 3 foto’s zijn helaas niet te opgenomen in de expositie.

“De rol van chocolade is prominent. Het motto luidt: van chocola worden vrouwen niet gelukkig. Met de foto’s willen de vier BN’ers voedingsmiddelenbedrijven aansporen om de slechte positie van vrouwen in de cacaoproductie te verbeteren. (Bron: Oxfam Novib)”

CARLI HERMES

Conclusie...

Carli Hermes (Schijndel, 23 april 1963) studeerde fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en aan de Bournemouth School of Art in Engeland. Hij werd internationaal bekend met zijn reclamefotografie voor merken als Martini, Philips, Nike, Suit Supply en de KLM. Ook maakt hij modereportages voor toonaangevende internationale bladen en portretteert hij (internationale) bekendheden. Daarnaast ontwikkelt hij beeldcampagnes voor ideële organisaties als Oxfam Novib.

Carli Hermes is bovendien actief als regisseur van commercials en video’s voor onder meer G-Star, Royal Club en NS. Hij zat van 2006 tot 2007 in de jury van het programma Holland’s Next Top Model. Hermès is pionier van de zogenaamde ‘Photoshop-generatie’, die met computerprogramma’s de beelden digitaal bewerkt en manipuleert.

Het werk van Carli Hermes wordt tentoongesteld in diverse musea en galeries, waaronder het Groninger Museum, Galerie Rademakers in Amsterdam en de Kunsthal in Rotterdam. Een aantal musea waaronder het Groninger Museum kocht werk aan van Hermès. (bron: Coda Museum Apeldoorn)

Bekijk de actuele openingstijden van het Coda Museum in Apeldoorn. De overzichtstentoonstelling Carli Hermes 25 jaar topfotograaf is nog te bekijken tot en met 26 januari 2014.

Hoewel generatiegenoten Inez van Lamsweerde en zeker Erwin Olaf als fotograaf meer in het algemeen naamsbekendheid hebben, toont Carli Hermès dat hij zeker niet onderdoet voor zijn collega’s van de photoshop generatie.

Hermès werk is inspirerend, verrassend en heerlijk om naar te kijken. De tentoonstelling is smaakvol ingericht, waarbij bekend en onbekend werk elkaar afwisselen.